Elkészült a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 2023-as szakmai beszámolója. Néhány legfontosabb adat és gyakran ismételt kérdések és válaszok a 2023-as szakmai beszámolónk alapján:
Kiktől érkezik a legtöbb megkeresés?
- Legjellemzőbb korosztály: 14-18 év közötti fiatalok
- Minden 5. megkeresés fiatal felnőttől érkezik (18-24 év közötti)
- A megkeresők 10%-a gyermekekért aggódó felnőtt
MIlyen nehézséggel fordulnak hozzátok a fiatalok és hányan keresnek meg Titeket 2023-ban?
- Több mint 20 000 megkeresés érkezett
- 5639 konzultáció szólt valamilyen félelemről, szorongásról.
- Közel 4000 alkalommal számolt be a hozzánk forduló gyerek vagy fiatal általános lehangoltságról. Ez a szám megduplázódott az előző évhez képest.
- 1933 konzultációban hangzott el szuicid gondolat.
- Másfélszer annyian kerestek minket önsértés miatt (1550 eset) mint egy évvel ezelőtt
- 28 alkalommal fordult elő, hogy a megkereső olyan akut krízisben, vészhelyzetben volt, hogy ügyelőink hívtak mellé mentőt.
- Évről évre több gyerek kér segítséget az őt ért bántalmazás miatt. 2023-ban több mint 1200 esetben számolt be a minket megkereső érzelmi bántalmazásról. Közel 700 gyerek és fiatal fizikai bántalmazás miatt kért segítséget.
- Átlagosan naponta egy konzultációban kiderül, hogy szexuális bántalmazás érte a megkeresőt.
Azt tapasztaljuk, hogy többszörösen nehezített szakellátáshoz jutni. Különösen rossz helyzetben vannak azok, akik kistelepülésen élnek egy nem támogató családban, de egyre gyakoribb az arról szóló visszajelzés is, hogy nagyvárosban, akár magánrendelőket is megkereső fiatal sem talál megfelelő támaszt egy komplex pszichés tünetegyüttessel.
Hogyan tud segíteni egy beszélgetés?
Hiszünk abban, hogy a megosztott fájdalom kevésbé fáj, hogy a kimondott titok kevésbé nyomaszt, hogy a meghallgatás, a figyelem, az érzelmi támogatás erőt ad, akár a további segítségkéréshez és annak elfogadásához is.
Van, amikor a beszélgetés nem elég! Mit tudtok tenni ilyenkor?
Krízis esetén azonnali segítséget tudunk szervezni. Ahhoz azonban, hogy a segítség valóban pozitív változásokat hozzon, elengedhetetlen, hogy a segítségkérő is együttműködő legyen. Ehhez gyakran több beszélgetés kell, hiszen egy alacsony küszöbű, anonim segélyvonal felkeresése még egészen más motiváció a helyzetek többségében, mint ami ahhoz kell, hogy valaki kész legyen egy gyermekvédelmi jelzés vagy hatósági intézkedés következményeit vállalni.
Alapelvünk, hogy a Kék Vonalas beszélgetések nem járulhatnak hozzá, hogy egy olyan helyzet váljon elviselhetővé egy fiatal számára, amit nem elviselni kellene, hanem megváltoztatni.
A 2023. évi szakmai beszámolónk letölthető a https://kek-vonal.hu/wp-content/uploads/2024/03/kek-vonal-eves-szakmai-beszamolo-2023.pdf linkről.