Hogyan ismered fel az álhíreket?

Hogyan ismerd fel az álhíreket?

Folyamatosan figyeljük a híreket és a minket körülvevő, életünket érintő információkat. Főleg akkor, amikor általunk még nem tapasztalt szituáció történik és veszélyben érezzük magunkat. Az internet és a közösségi média által minden másodpercben új ingerek érnek minket és soha nem látott mennyiségű információval találjuk szemben magunkat. Egy-egy esemény, jelen esetben az orosz-ukrán háború rengeteg hírt generál, mindenki a legfrissebbet szeretné közölni. Azonban az információáradatban nagyon könnyen megbújnak a nem megbízható forrásból származó álhírek.  A bőség zavarában egyre nehezebb kiválasztanunk melyek azok a hírek, amelyeket érdemes elolvasnunk és melyekre hagyatkozhatunk, mint hiteles információ.

Az álhíreknek számos formájával találkozhatunk az interneten: 

  • Kamuhírek: teljesen kitaláltak, céljuk, hogy az érzelmekre hassanak és kiszolgálják az olvasói vágyakat. 
  • Propaganda: érzelmekre próbál hatni általában politikai érdekeltséggel és a legfőbb célja, hogy befolyásolja a tetteket.
  • Elfogult hírek: szenvedélyes nyelvhasználat jellemzi, általában egyoldalúan közelít meg egy témát.
  • Áltudományos hírek: alternatívákat keres, megkérdőjelezhető állításokat tartalmaz.
  • Összeesküvés elméletek: egyszerű magyarázatot próbál adni egy komplex problémára, valamint azt sugallja, hogy a történéseket egy titkos csoport irányítja.
  • Szatíra: Szatírikus, cinikus, az a céljuk, hogy átverjék az embereket. Kevésbé szeretnék titkolni hamis mivoltukat.
  • Kattintásvadász cikkek: Gyakran kattintásvadász, mindenki érdeklődését felkeltő címük van, valamint sokszor hozzák kapcsolatba a történést ismert emberekkel. Régi híreket van, hogy aktuális tartalomként tálal.
  • Téves információk: Általában a felkészületlen újságírók tollából származnak, nem szándékos félrevezetés.

(forrás: Bűvösvölgy)

Az előbb felsorolt tartalmakat van, hogy nagyon nehéz megkülönböztetni a valós hírektől. Sokszor elég, ha a józan eszünkre hagyatkozunk, azonban van, hogy érdemes átfutni néhány pontot az ítélet meghozatala előtt.

Hoztunk nektek néhány támpontot, hogyan tudjátok eldönteni milyen hír van előttetek.

Gondold át hogy…

ki tette közzé a cikket? Egy hírportál, ami megbízható? Egy magánszemély, aki a közösségi média oldalára posztolt? Fontos, hogy nézz utána, hogy máshol is hasonlóan vélekednek-e a cikk tartalmáról.

…mi a cikk dátuma? Mikor írták a cikket? Van, hogy egy régi írást dátumoznak újra, hogy rég történt események kavarjanak nagy port. Ha gyanakszol, keresd meg az eredeti cikket.

…ki a szerző? Fel van tüntetve a szerző? A hamis híreknél általában nem tudjuk megállapítani, hogy ki írta az adott cikket. 

…a cikk címe semleges? Ellenőrizzük, hogy a cím tükrözi-e a tartalmat, vagy csak az érdeklődés felkeltésére szánták.

…miért írta a szerző ezt a cikket? Mi a műfaja? Esetleg egy véleménycikk, vagy reklám? A cikkben próbálj meg ezekre a kérdésekre választ találni.

…a cikkben szereplő linkek működnek? Egy alaposan megírt, információkra támaszkodó cikk tartalmaz forrásokat és más írások linkjét is. Ellenőrizd, hogy kire/mire támaszkodott a szerző.

…hogyan befolyásolja a véleményem? Sok ember előnyben részesíti azokat a híreket, amik a véleményével azonos értékeket képviselnek. Beszélgess másokkal is, és tágítsd a tudásod mások gondolataival is.

+1 Ha híreket szeretnél olvasni, ne, vagy csak részben a közösségi oldalról tájékozódj! A közösségi média platformok pl. Facebook algoritmusai úgy működnek, hogy felmérik az érdeklődési körödet, véleményedet, és hasonló tartalmakkal kínálnak meg, ha fellátogasz rájuk. Így ha a rendszeresen csak a Facebookról vagy Instagramról tájékozódsz, akkor könnyen egy úgynevezett vélemény buborékba kerülhetsz és egyoldalú megközelítésekkel találkozhatsz.

Érdemes átgondolni a felül felsoroltakat, de a sikerhez már egy lépéssel közelebb vagy, ha kritikusan gondolkodva olvasod el a híreket. 

Források:

www.kek-vonal.hu/megbizhato-tartalom-vagy-alhir-a3-plakat

www.buvosvolgy.hu/tudastar/oravazlat/Alhirek_felismerese_1718_eveseknek

A Kék Vonal mindig itt van, hogy meghallgasson és támogasson téged. Bármikor felveheted a kapcsolatot a velünk! Ha beszélgetnél vagy kérdéseid vannak a témával kapcsolatban, így érsz el minket:

  • Ha 24 év alatti vagy, hívd a 116-111-es számot
  • Ha 24 év feletti vagy, és aggódsz egy fiatalért, hívd a 116-000-ás számot
  • Emailben: regisztrálj a weboldalunkon, és írj az EMIL nevű zárt és biztonságos, anonim levelező rendszerünkben.
  • Chaten: regisztrálj a weboldalunkon, és bármely nap 13-21 óra között csetelj akár név nélkül az ügyelőinkkel.

Ha beszélgetni szeretnél, hívj minket!   116-111

Megosztás:

Olvass még többet:

Kék Vonal Önkéntes – Közösségi média (Facebook, Instagram, TikTok)

Kék Vonal Önkéntes – Közösségi média (Facebook, Instagram, TikTok)

A Kék Vonal keresi új közösségi média önkéntesét! A közösségi média önkéntes különböző részfeladatokat vállal legalább heti 4-5 órában, amely által segíti az alapítvány online jelenlétét, és elősegíti a kommunikációs, illetve adománygyűjtő kampányok sikerét. Az...

Kék Vonal Önkéntes – LinkedIn Szakmai Tartalom Marketing

Kék Vonal Önkéntes – LinkedIn Szakmai Tartalom Marketing

A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány bővülő kommunikációs csapatába keresi új önkénteseit! Az önkéntesek különböző részfeladatokat vállalnak, amely által segítik az alapítvány online jelenlétét, és elősegítik a kommunikációs, illetve adománygyűjtő kampányok sikerét. A...

Ukrán-magyar nyelvű szakmai munkatársat keres a Kék Vonal!

Ukrán-magyar nyelvű szakmai munkatársat keres a Kék Vonal!

Ukrán-magyar nyelvű szakmai munkatársat keresünk, heti 30 órában, 1 éves határozott idejű szerződéssel. Az új munkatárs feladatai: - Lelkisegély szolgálat nyújtása telefonon és írásban ukrán nyelven gyerekeknek és fiataloknak 24 éves korig - Részvétel az alapítvány...

Légy a Kék Vonal Kommunikációs és CSR Munkatársa!

Légy a Kék Vonal Kommunikációs és CSR Munkatársa!

Keressük új Kommunikációs és CSR munkatársunkat! Szeptemberi kezdéssel keresünk tapasztalattal rendelkező, részállású (heti 20 óra) kommunikációs és CSR munkatársat a Kék Vonal csapatába! A Kék Vonal munkatársai és önkéntesei közel 30 éve dolgoznak a szervezet...

Online kurzus 5. rész

Online kurzus 5. rész

A kompetenciahatárokról és arról, hogy szülőnek lenni nem egyszerűA Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a...

Online kurzus 4. rész

Online kurzus 4. rész

A személyes határokról és a szülők közötti kommunikációs stílusrólA Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a...

Online kurzus 3. rész

Online kurzus 3. rész

A nondirektivitásról, az erkölcsi állásfoglalásról és a szextingrőlA Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a...

Online kurzus 2. rész

Online kurzus 2. rész

Az érzelmi támogatásról és a közös megoldáskeresésrőlA Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a kezükbe, amelyek...

Online kurzus 1. rész

Online kurzus 1. rész

A Kék Vonalról és az aktív hallgatásrólA Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a kezükbe, amelyek segítik a kamaszok,...

Ingyenes online kurzus szülőknek

Ingyenes online kurzus szülőknek

Üdvözlünk! A Fontos vagy! kampányunk keretében egy olyan online kurzust készítettünk, amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért, hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a kezükbe, melyek segítik a kamaszok, gyerekek lelki...

Share This