Hogyan beszélgess gyerekekkel az iskolakezdésről?

Hamarosan kezdetét veszi a 2016/2017-es tanév. A vakáció után a gyermekek hétköznapjait újra az iskola és az iskolába járás tölti majd ki. Sok kérdés merülhet fel akkor is, ha új osztályban vagy iskolában, esetleg elsőben kezdi meg a tanévet a nebuló. Néhány szempontot adunk szülőknek: hogyan beszélgess gyerekekkel az iskolakezdésről?

14 iskola

 

Hogyan beszélgess a gyerekekkel az iskolakezdésről?

1. Ha gyerekekkel való kommunikációról van szó a felnőttek önismerete mindig fontos, de tanévkezdés környékén megkerülhetetlen. Nézz magadba! Ha te akár szülőként, akár pedagógusként vagy más szakemberként a hátad közepére kívánod az iskolakezdést, ha szorongásokkal és félelmekkel vagy tele, akkor ez kihat a gyerekekre is. Mielőtt velük beszélgetnél, vizsgáld meg a saját attitűdjeidet! Szülőként is fontos először saját magunknak feltenni a kérdést: mit várok ettől a tanévtől? Mit várok magamtól? Mit várok a gyerekeimtől és vajon miért várom ezeket el? A jövőjükért aggódom? Vagy az ismerősök „Na milyen lett a bizonyítvány?” kérdései járnak a fejemben már augusztus végén?

2. Hangolódj rá, és fogadd el a gyerek érzéseit! Ha kitörő örömmel és lelkesedéssel várja egy gyerek az iskolát, örülj, hogy örül, és örülj vele! Nem ez a legjobb alkalom, emlékeztetni rá, milyen korán kell majd felkelnie, vagy hogy nem csak játszani jár majd az iskolába. Viszont, ha szorongással, kétségekkel vagy egyszerű undorral várja a szeptember elsejét, ne bagatellizáld ezeket az érzéseket! Adj teret a negatív gondolatoknak: ne akard gyorsan megvigasztalni, inkább próbáld megérteni, hogy miért ennyire rossz számára az iskola! A gyerek félelmeit, ellenérzéseit elhallgattatni, vagy annyival elintézni, hogy ez van, iskolába járni kötelező, nem fair és csak elodázza a problémák megoldását.

3. Tervezgessetek együtt! Könnyebb ráhangolódni az iskolára, ha egy kicsit átrendezitek a gyerekszobát, ha kap egy új tolltartót, ha együtt határozzátok meg, hogyan fog változni a napirend elsejétől. Kérdezd meg, ő hogyan képzeli a tanév kezdést, milyen tervei vannak? Ha elsős lesz, ha új iskolába készül, tagozatot vált vagy egyéb változások várhatók, akkor különösen fontos, hogy legyen alkalma rá lelkileg is felkészülni, és ezt segíthetjük, ha rákérdezünk a fantáziáira, vágyaira, félelmeire.

4. Minél idősebb a gyerek, annál több dologban döntsön ő! Olyan sok minden kötelező az iskolában, ami nem az, azt mi se tegyük azzá! Ragaszkodhatsz hozzá, hogy sportoljon valamit, de ha kiválaszthatja, hogy mi legyen az, talán kitartóbb is lesz benne. Mérlegeljétek együtt, hogy melyik különóra miért lenne fontos, hogy előreláthatólag szükség lesz-e felvételi előkészítőre, külön nyelvórákra vagy egyéb plusz segítségre idén.

5. Ne görcsöljetek rá! Jó ha egyszerre tudjuk képviselni, hogy az iskola fontos dolog, de azt is, hogy nem kell mindent véresen komolyan venni. Emlékszel arra matek témazáróra vagy történelem felelésre, ami az egész további életedet meghatározta? Ha nem, talán nem is volt ilyen, mert lássuk be fontosabb dolgok is vannak, mint egy dolgozat…

6. Támogasd a céljai elérésében! Persze ehhez jó, ha tudod, mik a célja! Miért jár iskolába, azon túl, hogy kötelező? Van ott valami, ami érdekli? Van valami, ami motiválja? Van valami, amiért neki is megéri jól teljesíteni? A szülő beíratja ovis angolra, hogy felvegyék abba az iskolába, ahol kitűnőnek kell lennie, hogy bekerüljön abba a gimibe, ahonnan, majd azon az egyetemen.... Ezt akarja a szülő, és ezt az utat ismeri hozzá. De a gyerek vajon mit szeretne? Kérdezd meg tőle!

7. Jó, ha tudod, az iskola nem csak a tanulásról szól! Nagyon nem! Beszélgess a gyerekekkel a iskolai kapcsolatairól, a felnőttekhez és a többi gyerekhez való viszonyáról! Az, hogy hol helyezkedik el az osztályközösségben, hogy vannak-e barátai, hogy meg tudja-e védeni magát, ha bántják, tud-e segítséget kérni, vagy hogy ő szokott-e bántani mást, és ha igen, miért teszi ezt, sokszor lényegesebb kérdések, mint, hogy mi a házi feladat holnapra!

iszkiri