2020 nem csak a Covid19 koronavírus járvány éve volt, hanem a járványhoz, és a járvány okozta korlátozásokhoz való alkalmazkodás éve is világszerte, így a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány működésében is. A vírus hatott hívóink, a gyerekek, fiatalok, családok és a gyerekekkel kapcsolatos intézmények életére is, de magára az alapítványra is.
2020-ban sok mindent kellett megkérdőjelezni, ami addig biztosnak tűnt, és ez az év sok olyan kihívással is szembesített minket, amelyekre azonnal kellett megoldást találnunk. A telefonos ügyeletadás 1993 óta kizárólag az alapítvány irodájából volt megvalósítható, szakmailag, etikailag és technikailag is. 2020. március 14-én át kellett gondolnunk, hogy ez tartható lesz-e, és hogy a karantén és az egészségügyi korlátozások betartásával hogyan tudjuk majd fogadni a segélyvonalakra beérkező hívásokat, ha ügyelőink nem tudnak bejárni az irodába. Szerencsére a probléma technikai részére már aznap estére meg is érkezett a válasz a Comnica Kft. szakembereitől. A cégnek ezúton is köszönjük az egész éves pro bono munkát és támogatást!
2020 előtt sosem gondoltuk volna, hogy a chatszoba vagy akár egy levél megírása alacsonyabb küszöb lesz sok gyerek számára mint telefonálni, de idén megtapasztaltuk, hogy hiába van már a kiskamaszoknak is saját telefonjuk – ha az egész család otthon van, nehezebb telefonálni, mint írni. Ebben az évben így fő feladatunkká vált az online konzultáció kapacitásának fejlesztése, és az internetes felületeink vonzóbbá tétele.
2020-ban megújult honlapunk. A mobilbarát, jó kereshető weboldalra új arculati elemek és sok friss tartalom került, nem csak a tizenéveseknek, hanem szüleik és a gyerekekkel foglalkozó szakemberek számára is. A cikkek mellett videók, letölthető plakátok, szakmai anyagok, és két komplex e-learning játék is gazdagítja oldalunkat, melyet ezúton is nagyon köszönünk Urbán Kata tananyag fejlesztőnek, Rubinovich Eszter animációs szakembernek, Libor Laura narrátornak, és további munkatársaiknak! A közösségi médiában is aktívabbak lettünk, Facebook és Instagram posztjainkat már több, mint húszezren követik. Hálásak vagyunk a Marketing21 Online Marketing Ügynökség segítségéért, hiszen pro bono munkájuknak köszönhetően idén jóval több fiatalhoz ért el az üzenetünk online.
2020-ban a megkereséseket áttematizálta a járvány. Közel 600 megkeresést kaptunk kifejezetten a vírussal kapcsolatban, de a családi – baráti viszonyokra és párkapcsolatokra is hatott a betegség, a betegségtől való félelem, illetve a találkozásokat korlátozó intézkedések. A gyerekekben is szorongásokat, félelmeket keltett a világjárvány, már az év legelejétől kaptunk olyan hívásokat, amiknek központi témája a koronavírus, illetve a járvánnyal kapcsolatos nehézségek, kérdések voltak. Ez természetesen fokozódott azzal párhuzamosan, ahogy egyre több lett a közvetlenül érintett fiatal, illetve egyre több családban, intézményben megjelent a fertőzés.
2020 sokak számára a bizonytalanság éve lett. Idén többen telefonáltak anyagi nehézségek miatt, sok családot érintett a megszűnt a munkahelyek problémája, illetve a vendéglátás és a szolgáltató szektor visszaesése hatott a diákmunka lehetőségekre is. De nem csak munkát lehetett nehezebben találni, minden egyéb is bizonytalanná vált: lehet-e utazni, lehet-e találkozni, lesz-e kollégium, lesz-e érettségi, milyen lesz a karácsony?
2020-ban az iskola sem maradt a régi… Tavasszal központi téma volt a digitális oktatás, és ennek kapcsán a szétfolyó napok, a motiváció hiánya, a barátoktól vagy a párkapcsolattól való kényszerű távolság. Van, akinek megkönnyebbülést hozott, hogy nem kell iskolába járni, másnál depresszív tüneteket okozott a bezártság. Van, aki az érettségiért aggódott, és volt több olyan hívónk is, aki az okoseszközök megléte nélkül próbált a digitális oktatás kihívásainak megfelelni.
2020 nehéz év volt azoknak a fiataloknak, akik számára a stresszel való megküzdéshez, a feszültségek levezetéséhez jó eszköz a csapatsport, az utazás, a társasági események. Pont azok a lehetőségek, amik segíthetik a tizenévesek érzelmi fókuszú megküzdését a fokozódó aggodalmakkal, veszteségekkel, lettek idén – érthető módon – erősen korlátozva. A digitális tér kísértéseinek ellenállni pedig sokszor nehéz tud lenni. Az online játékokba, a céltalan böngészésbe, a felszínes kommunikációba nagyon bele lehet feledkezni, de ezek nem biztos, hogy valódi sikerélményeket adnak, vagy mély kapcsolatokat teremtenek. Ráadásul a magányos és instabil gyerekek a neten könnyen válhatnak rosszindulatú felnőttek áldozatává is.
2020 meghatározó nehézsége volt a segítséghez való hozzáférés korlátozottsága is. A pszichológiai segítségre nyitott tizenévesek gyakran azért fordulnak hozzánk, hogy segítsünk utat találni a szakemberekhez. Ezek az utak sosem szélesek és egyenesek, de idén még több lett rajtuk a betemetetlen kátyú. Az eleve veszélyesen hosszú várólisták sok helyen tovább hosszabbodnak és bizonytalanná válnak. Az önkormányzatoknak még kevesebbet még többfelé kellett osztaniuk. A gyermekvédelem intézményeit, a gyermekotthonokat a forrás hiány, a szakember hiány mellett a kényszerű összezártság kényszerítette még nehezebb helyzetbe.
2020 a gyermekekkel hivatásszerűen foglalkozó szakemberek számára is kemény év volt. Munkatársaink a gyermekvédelem és az oktatási rendszer intézményeiben tartott szupervíziós csoport folyamatokkal és kifejezetten szakemberek számára készített módszertani anyagokkal igyekszenek támogatni a fiatalokkal foglalkozó teamket. Az elmaradt személyes tréningek, workshopok helyett webináriumokat szerveztünk, e-learning anyagokat készítettünk; belső képzéseinkből is amit lehetett, online valósítottunk meg.
2020 lassan véget ér. Nem tudjuk, mit hoz a jövő. Érkeznek a hírek a vírus mutálódásáról, de küszöbön van az oltás is. Csak találgatni lehet, milyen év elé nézzünk.