Barion Pixel

Tudástár

Hogyan lépj közbe, ha valaki segítségre szorul

2024. március 14.
Hogyan lépj közbe, ha valaki segítségre szorul

Tudod mit kell tenni, ha látsz valakit, akinek segítségre van szüksége? Most bemutatunk pár lehetőséget arra, hogyan tudsz hatékony segítség lenni online, az iskolában vagy nyilvános helyen.

Nehéz lehet tudni, hogy mitévők legyünk, amikor valaki láthatóan bajban van. Bemutatunk néhány lehetőséget, hogyan nyújts támogatást online, az iskolában vagy közterületen.

Hogyan segíts valakin online

Ha észreveszed, hogy valaki olyan posztot tölt fel a közösségi média oldalakra, honlapokra, fórumokra, amely aggodalomra ad okot, ezt a pár dolgot megteheted, hogy segíts neki:

  • Vedd fel vele a kapcsolatot: próbálj meg beszélni a személlyel chaten vagy privát/direkt üzenetben, hogy többet megtudj a posztról. Mondhatod például azt, hogy „Feldúltnak tűntél néhány posztodban. Minden rendben van?”
  • Hallgasd meg őt: már akkor is sokkal jobban érezheti magát, ha megoszthatja az érzéseit veled. Hallgasd meg, amit mondani akar, és próbáld megérteni, hogy mire gondol.
  • Fókuszálj a pozitív dolgokra: segíts neki észrevenni a pozitív dolgokat az életében. Reményt adhatsz neki azzal, hogy segítesz rávilágítani a helyzet pozitív oldalára.
  • Bátoríts segítségkérésre: elmondhatod neki, hogy aggódsz miatta, és fel szeretnél ajánlani pár módot arra, hogy támogatást kaphasson. Ha egy fiatalról van szó, kezdésnek megoszthatod vele egy gyermeksegélyvonal telefonszámát és honlapját.
  • Jelentsd a posztot: attól függetlenül, hogy ismered-e a személyt, nyugodtan jelentheted az aggodalomra okot adó posztot a közösségi média oldalnak vagy honlapnak. Például, a Facebook öngyilkosság-megelőző eszközével közvetlenül jelentheted a posztot. Ha a poszt jelentve van, a személy segédanyagokat fog kapni támogatásképpen. 
  • Vonj be egy megbízható felnőttet: akkor is, ha már jelentetted a posztot, jó ötlet lehet bevonni egy felnőttet, például szülőt vagy gondviselőt. Ők szükség esetén hamarabb közbe tudnak lépni.
  • Lépj kapcsolatba egy sürgősségi szolgálattal: ha ismered a személyt (vagy azonosítani tudod, ki ő és hol lakik) és aggódsz, hogy közvetlen veszélyben van, és azonnali segítségre szorul, hívd a 112-t! Próbálj meg kapcsolatban maradni a személlyel, ameddig a sürgősségi szolgálat vagy felnőtt kapcsolatba tud lépni vele. 
  • Utánkövetés:  Kérdezd meg, hogy kapcsolatban akar-e maradni veled, és rendben van-e, ha később érdeklődsz a hogyléte felől.
  • Kérj támogatást: kihívást jelenthet valakinek az átsegítése egy nehéz helyzeten. Fontos, hogy önmagadról is gondoskodj, főleg, ha úgy érzed, hogy mindent megtettél, de a személy nem nyitott a segítségedre. Mindig hívhatod a Kék Vonal gyermek és ifjúsági lelkisegély-szolgálatot a 116-111-es számon, ha szükséged van valakire, hogy beszélni tudj.
Hogyan lépj közbe, ha valaki segítségre szorul

Hogyan segíts valakinek az iskolában

Ha látod, hogy egy barátodnak vagy osztálytársadnak támogatásra van szüksége, itt bemutatunk néhány dolgot ahhoz, hogy segíteni tudj:

  • Vedd fel vele a kapcsolatot: menj oda hozzá, amikor egyedül van és próbálj meg beszélni vele a helyzetéről. Mondhatod, hogy „Feldúltnak tűntél az órán, minden rendben van?”
  • Hallgasd meg őt: néha az is segít, ha beszélünk a problémáról. Kérdezd meg az osztálytársad, hogyan érzi magát, és hallgasd meg válaszát, hogy jobban megértsd a helyzetét.
  • Fókuszálj a pozitív dolgokra: ha jól ismered az osztálytársad, mondj neki valamit, amit szeretsz benne vagy olyat, amiben jó (például hogy egy segítőkész osztálytárs, vagy olyasvalaki, aki odafigyel másokra). Ha támogatod őt abban, hogy az élet pozitív dolgaira koncentráljon, az segítség lehet számára, hogy jobban érezze magát az adott helyzetben. 
  • Vond be: segíthetsz neki, hogy elterelje figyelmét a problémáról azzal, hogy meghívod őt egy csoporttevékenységre, különórára, vagy egy közös ebédre.
  • Bíztasd  segítségkérésre: elmondhatod neki, hogy aggódsz miatta, és fel szeretnél ajánlani pár módot arra, hogy támogatást kaphasson. Javasolhatod neki, hogy beszéljen egy tanárral vagy tanácsadóval, akiben bízik, vagy bátoríthatod arra, hogy vegye fel a kapcsolatot egy telefonos lelkisegély-szolgálattal. 
  • Vonj be egy megbízható felnőttet: kérj meg egy tanárt, tanácsadót vagy igazgatót, hogy lépjenek közbe. Ők meg tudnak majd bizonyosodni arról, hogy a személy megkapja a szükséges segítséget. 
  • Lépj kapcsolatba egy sürgősségi szolgálattal: ha közvetlen veszélyt jelent önmaga vagy mások számára, hívd a 112-t! Maradj addig a személlyel, ameddig egy felnőtt vagy a sürgősségi szolgálat megérkezik.
  • Figyelemmel kísérés: Ha legközelebb találkozol vele, kérdezd meg, hogy van, és emlékeztesd arra, hogy nincs egyedül, és vannak emberek, akikkel tud beszélni.
  • Kérj támogatást: átsegíteni valakit egy nehéz helyzeten kihívást jelenthet. Fontos, hogy gondoskodj önmagadról is! Felveheted a kapcsolatot például egy tanárral vagy tanácsadóval, valamint hívhatod a Kék Vonal gyermek és ifjúsági segélyvonalat a 116-111-es számon, ha szükséged van valakire, hogy beszélni tudj.

Hogyan segíts egy fiatalnak nyilvános helyen

Ha észreveszel valakit közterületen, buliban, szórakozóhelyen, aki úgy tűnik, krízishelyzetben van, így közelíthetsz hozzá és ajánlhatsz fel segítséget:

  • Maradj biztonságban: csak akkor tudsz segíteni máson, ha te magad is biztonságban vagy. Ha a helyzet veszélyesnek tűnik vagy nincsenek mások a közelben, szerezz erősítést, mielőtt megközelítenéd a személyt.
  • Közeledj ahhoz a személyhez lassan, akin látod, hogy rosszul érzi magát és próbálj meg többet megtudni a helyzetről. Mondhatod akár, hogy „Észrevettem hogy feldúltnak tűnsz. Minden rendben van?”
  • Légy türelmes: az illetőnek lehet nem szeretne megnyílni egy idegennek, vagy talán megalázónak találja a szituációt. Ha nem akar beszélni, tartsd tiszteletben a döntését.
  • Maradj nyugodt: stresszes lehet valakit feldúltnak látni vagy egy nehéz szituációról hallani. Próbálj meg nyugodt maradni és jelen lenni a pillanatban.
  • Bátorítsd segítségkérésre: mondd el neki, hogy aggódsz miatta, és fel szeretnél ajánlani néhány lehetőséget a segítségkérésre. Ajánld fel, hogy felhívod egy barátját vagy családtagját, vagy ha egy fiatal személyről van szó, megoszthatod vele a gyermek és ifjúsági lelki-segélyvonal számát (116-111), hogy beszélni tudjon egy tanácsadóval.
  • Vonj be egy megbízható felnőttet: ha vannak emberek a közelben, kérj meg egy járókelőt, hogy segítsen a helyzetben. Hasznos lehet, ha konkrét utasítást adsz nekik, például, hogy „Hívja a 112-t!”
  • Lépj kapcsolatba egy sürgősségi szolgálattal: ha a személy közvetlen veszélyt jelent önmagára vagy másokra, hívd a 112-t! Maradj addig a személlyel, ameddig egy felnőtt, vagy a sürgősségi szolgálat megérkezik.
  • Kérj támogatást: átsegíteni valakit egy nehéz helyzeten kihívást jelenthet. Fontos, hogy gondoskodj önmagadról is! Felveheted a kapcsolatot a Kék Vonal gyermek és ifjúsági segélyvonallal a 116-111-es számon, ha szükséged van valakire, hogy beszélni tudj.

Gyakran előfordulhat, hogy segíteni akarsz valakin, akinek támogatásra van szüksége. Azonban fontos, hogy ne vállalj többet annál, mint amennyit kényelmesen elbírsz. Ha szükséged van valakire, akivel beszélni tudsz a történtekről, hívhatod a gyermek és ifjúsági lelkisegély-szolgálatot a 116-111-es telefonszámon.

Ha biztonságos, felajánlhatod a segítséged annak, akinek szüksége van rá online, az iskolában, vagy nyilvános helyen. Azonban ne felejtsd el saját mentális és érzelmi jóllétedet előtérbe helyezni, és támogatást kérni, amikor arra szükséged van!

Ha érintett vagy a fenti témában, vagy aggódsz valakiért és nem tudod kihez fordulhatnál, írj nekünk vagy hívj minket a 116 111-es díjmentesen hívható telefonszámon!

Szülőnek lenni kihívás. Ha aggódsz gyermeked miatt, és nincs kivel megoszd a vele kapcsolatos aggodalmaidat, hívd a Kék Vonalat a 116 000-s díjmentesen hívható anonim számon, keressünk együtt megoldást.

Szakemberként, segítőként sem kell egyedül maradnod a megterhelő érzésekkel! Lényeges, hogy te is tudj arról beszélni, ha megvisel egy fiatal helyzete. Ha szükséged lenne valakire, akivel közösen tudsz gondolkozni egy fiatal érdekében, fordulj te is bátran a Kék Vonalhoz! Hívj minket a 116 000-s díjmentesen hívható anonim számon.

Hasznos tippek és infók

Így kérj segítséget… - prezentáció
Prezentáció (ppt)
#így segít a Kék Vonal

Így kérj segítséget… - prezentáció

A prezentáció segítséget nyújt az Így kérj segítséget... óravázlatok használatához. Az óravázlatok célja, hogy 10-13 és 13-18 éves korosztály is megismerkedhessen a…

A prezentáció segítséget nyújt az Így kérj segítséget... óravázlatok használatához. Az óravázlatok célja, hogy 10-13 és 13-18 éves korosztály is megismerkedhessen a segítő beszélgetés erejével, a Kék Vonal elérhetőségeivel és a lelkisegély-vonal által nyújtott...

Van segítség! - e-learning játék fiataloknak
E-learning
#öngyilkosság
#megküzdés
#stressz
#önsértés
#segítő beszélgetés

Van segítség! - e-learning játék fiataloknak

A játék célja, hogy segítsen a lelki problémákkal vagy depresszív gondolatokkal küzdő fiataloknak abban, hogy idejében felismerjék, ha segítségre van szükségük. A…

A játék célja, hogy segítsen a lelki problémákkal vagy depresszív gondolatokkal küzdő fiataloknak abban, hogy idejében felismerjék, ha segítségre van szükségük. A fiatalok egy játékos e-learning felületen tanulhatnak a lelki/mentális problémák figyelmeztető jeleiről, és…

A kamaszkor és a férfi test
Cikk
#szexualitás

A kamaszkor és a férfi test

A férfi testtel rendelkezők kamasz korban olyan új dolgokat tapasztalhatnak, mint mélyebb beszédhang vagy a gyakoribb spontán erekciók. Jó, ha tudod, mire…

A férfi testtel rendelkezők kamasz korban olyan új dolgokat tapasztalhatnak, mint mélyebb beszédhang vagy a gyakoribb spontán erekciók. Jó, ha tudod, mire számíts a kamaszkor folyamán.

A nondirektivitásról, az erkölcsi állásfoglalásról és a szextingről
E-learning
#segítő beszélgetés

A nondirektivitásról, az erkölcsi állásfoglalásról és a szextingről

A Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan…

A Fontos vagy! kampányunk keretében egy online kurzust készítettünk, amelyben amelyben a segítő beszélgetés alapjaival ismertetjük meg  a szülőket, azért hogy olyan kommunikációs eszközöket adjunk a kezükbe, amelyek segítik a kamaszok, gyerekek lelki támogatását. A kurz…

Kortársak közötti online szexuális zaklatás – 4. tananyag
E-learning
#cyberbullying
#sexting
#jelentés
#egészséges kapcsolatok

Kortársak közötti online szexuális zaklatás – 4. tananyag

Tanárként, gyerekekkel dolgozó szakemberként gyakran találkozhatunk a kortárs online szexuális zaklatás legkülönbözőbb eseteivel. Sokszor felkészületlenül érik a felnőtteket ezek a helyzetek, nem…

Tanárként, gyerekekkel dolgozó szakemberként gyakran találkozhatunk a kortárs online szexuális zaklatás legkülönbözőbb eseteivel. Sokszor felkészületlenül érik a felnőtteket ezek a helyzetek, nem ismerik a jelenséget, nem tudják hogyan reagáljanak rá, hogyan előzzék meg…

Interjú – Sebestyén Eszter, Felelős Felnőtt kampány
Interjú
#bántalmazás

Interjú – Sebestyén Eszter, Felelős Felnőtt kampány

Sebestyén Eszter amellett, hogy pszichológus, kutyás terapeuta, gyógypedagógus – pszichopedagógus, aktívan ír blogján a családon belüli erőszakról, a gyerekkori szorongásokról, és a…

Sebestyén Eszter amellett, hogy pszichológus, kutyás terapeuta, gyógypedagógus – pszichopedagógus, aktívan ír blogján a családon belüli erőszakról, a gyerekkori szorongásokról, és a szülői szerepekről is. Célja, hogy hangot adjon a hangtalanoknak, és segítségkérésre bát…

Gyerekszemmel – Berg Judit, Felelős Felnőtt kampány
Cikk
#megküzdés

Gyerekszemmel – Berg Judit, Felelős Felnőtt kampány

A Kék Vonal #FelelősFelnőtt kampányának célja, hogy felhívja a figyelmet a fiatalok mentális egészségére, illetve arra, hogy felelős felnőttként még inkább támogatnunk…

A Kék Vonal #FelelősFelnőtt kampányának célja, hogy felhívja a figyelmet a fiatalok mentális egészségére, illetve arra, hogy felelős felnőttként még inkább támogatnunk kell a gyerekeket a koronavírus-járvány okozta kihívások közepette. 

Interjú – Dr. Almási Kitti, Felelős Felnőtt kampány
Interjú
#stressz

Interjú – Dr. Almási Kitti, Felelős Felnőtt kampány

Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus, író és előadóként is ismert. Mindent megtesz, hogy minél több emberhez eljutva segítsen a kudarcok tanulásként való…

Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus, író és előadóként is ismert. Mindent megtesz, hogy minél több emberhez eljutva segítsen a kudarcok tanulásként való megélésében, önmagunk elfogadásában, kapcsolataink kezelésében.